Friday, 19 August 2011

bla..bla..bla.. :)

Posted by amira aripin at 4:44 pm 0 comments



Find a guy who calls you beautiful instead of hot, 
who calls you back when you hang up on him, 
who will lie under the stars and listen to your heartbeat, 
or will stay awake just to watch you sleep... 
wait for the boy who kisses your forehead,
who wants to show you off to the world when you are in track pants, 
who holds your hand in front of his friends, 
who thinks you're just as pretty without makeup on. 
One who is constantly reminding you of how much he cares and how lucky he is to have YOU... 
The one who turns to his friends and says, "thats her"....





p/s : n..n..yg pling pentg msty lah soleh k...n..n..setia..haha.. ^_^


p/s/s : spe da jmpee angkt tgn..yay..congrate to u...haha.. :)











_______________________________________________________________________________




thanks for reading...likes and comments are highly appreciated...do come again.. :)
______________________________________________________________________________



twelve hints for life :)

Posted by amira aripin at 2:49 pm 0 comments

encem kn..haa..pity him..in love with someone he shouldn't


1. It hurts to love someone and not be loved in return.
But what is more painful is to love someone and never find the courage 
to let that person know how you feel. 






2. A sad thing in life is when you meet someone who 
means a lot to you, only to find out in the end that it was
never meant to be and you just have to let go.






3. The best kind of friend is the kind 
you can sit on a porch swing with, never say a word, and then walk away 
feeling like it was the best conversation you've ever had.







4. It's true that we don't know what we've got 
until we lose it, but it's also true that we don't know 
what we've been missing until it arrives. 









5. It takes only a minute to get a crush on someone, 
an hour to like someone, and a day to love someone, 
but it takes a lifetime to forget someone.







6. Don't go for looks, they can deceive. 
Don't go for wealth, even that fades away. 
Go for someone who makes you smile because it takes only a smile 
to make a dark day seem bright. 






7. Dream what you want to dream,
 go where you want to go, 
be what you want to be.
 Because you have only one life and 
one chance to do all the things you want to do. 







8. Always put yourself in the other's shoes. 
If you feel that it hurts you, 
it probably hurts the person too. 




9. A careless word may kindle strife. 
A cruel word may wreck a life. 
A timely word may level stress. 
But a loving word may heal and bless. 









10. The happiest of people don't necessarily have 
the best of everything they just make the most of everything 
that comes along their way. 







11. Love begins with a smile, grows with a kiss, 
ends with a tear. When you were born, you were crying and 
everyone around you was smiling. 
Live your life so that when you die, 
you're the one smiling and everyone around you is crying.







12. The last one but the most important is 
to never forget Allah in whatever circumstances. 
Be a good servant. iA u'll lead a good and peaceful life. :)




p/s : seriously words can hurt like hell!! :'(
soo beware k..dont hurt others!


p/s/s : x bli bju raye lg...hahaha..taon nie cik miera x yah rye k..huu..npe lah xde 1 pown bju yg ak berkenan..pdhl nk t'cabut da kaki g sume tmpt..aihhh.. :(










_______________________________________________________________________________




thanks for reading...likes and comments are highly appreciated...do come again.. :)
______________________________________________________________________________




Wednesday, 10 August 2011

fadhilat solat terawih =)

Posted by amira aripin at 2:28 pm 2 comments



and assalamualaikum.....disebabkan sekarang nie ngah bulan Ramadhan n sebab kte g semayang tarawih tiap2 mlm sooo ak nk share bout kelebihan solat tarawih nie...
taaaapppppiiiiii..ak x g tiap2 mlm lah..de gak arie yg x g..huhu..


di riwayatkan oleh Saidina Ali ( r.a.) daripada Rasulullah SAW, sebagai jawapan dari pertanyaan sahabat-sahabat baginda tentang fadhilat ( kelebihan ) sembahyang sunat tarawih pada bulan Ramadhan :





Malam 1: 
Keluar dosa-dosa orang mukmin pada malam pertama sepertimana ia baru dilahirkan, mendapat keampunan dari Allah.


Malam 2: 
Diampunkan dosa-dosa orang mukmin yang sembahyang tarawih serta kedua ibubapanya (sekiranya mereka orang beriman).


Malam 3: 
Berseru Malaikat di bawah ‘Arasy’ supaya kami meneruskan sembahyang tarawih terus-menerus semoga Allah mengampunkan dosa engkau.


Malam 4: 
Memperolehi pahala ia sebagaimana pahala orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.


Malam 5: 
Allah kurniakan baginya pahala seumpama orang sembahyang di Masjidilharam, Masjid Madinah dan Masjidil Aqsa.


Malam 6:
Allah kurniakan pahala kepadanya pahala Malaikat-malaikat yang tawaf di Baitul Ma’mur (70 ribu malaikat sekali tawaf), serta setiap batu-batu dan tanah-tanah mendoakan supaya Allah mengampunkan dosa-dosa orang yang mengerjakan sembahyang tarawih pada malam ini.


Malam 7: 
Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa serta menolong Nabi ‘Alaihissalam menentang musuh ketatnya Fi’raun dan Hamman.


Malam 8: 
Allah mengurniakan pahala orang sembahyang tarawih sepertimana yang telah dikurniakan kepada Nabi Allah Ibrahim ‘Alaihissalam.


Malam 9: 
Allah kurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hambanya seperti Nabi Muhamad S.A.W.


Malam 10: 
Allah Subhanahuwata’ala mengurniakan kepadanya kebaikan di dunia dan akhirat.


Malam 11: 
Keluar ia daripada dunia (mati) bersih daripada dosa seperti ia baharu dilahirkan.


Malam 12:
Datang ia pada hari Qiamat dengan muka yang bercahaya (cahaya ibadatnya).


Malam 13: 
Datang ia pada hari Qiamat dalam aman sentosa daripada tiap-tiap kejahatan dan keburukan.


Malam 14: 
Datang Malaikat menyaksikan ia bersembahyang tarawih, serta Allah tiada menyesatkannya pada hari Qiamat.


Malam 15: 
Semua Malaikat yang menanggung ‘Arasy, Kursi, berselawat dan mendoakan supaya Allah mengampunkan.


Malam 16:
Allahsubhanahuwata’ala tuliskan baginya terlepas daripada neraka dan dimasukkan ke dalam Syurga.


Malam 17: 
Allah kurniakan orang yang bertarawih pahalanya pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.


Malam 18:
Seru Malaikat: Hai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha kepada engkau dan ibubapa engkau (yang masih hidup atau mati).


Malam 19: 
Allah Subhanahuwataala tinggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.


Malam 20: 
Allah kurniakan kepadanya pahala sekalian orang yang mati syahid dan orang-orang solihin.


Malam 21: 
Allah binakan sebuah istana dalam Syurga daripada nur.


Malam 22: 
Datang ia pada hari Qiamat aman daripada tiap-tiap dukacita dan kerisauan (tidaklah dalam keadaan huru-hara di Padang Mahsyar).


Malam 23:
Allah subhanahuwataala binakan kepadanya sebuah bandar di dalam Syurga daripada nur.


Malam 24: 
Allah buka peluang 24 doa yang mustajab bagi orang bertarawih malam ini, (elok sekali berdoa ketika dalam sujud).


Malam 25: 
Allah Taala angkatkan daripadanya siksa kubur.


Malam 26: 
Allah kurniakan kepada orang bertarawih pahala pada malam ini seumpama 40 tahun ibadat.


Malam 27: 
Allah kurniakan orang bertarawih pada malam ini ketangkasan melintas atas titian Sirotolmustaqim seperti kilat menyambar.


Malam 28: 
Allah Subhanahuwataala kurniakan kepadanya pahala 1000 darjat di akhirat.


Malam 29: 
Allah Subhanahuwataala kurniakan kepadanya pahala 1000 kali haji yang mabrur.


Malam 30: 
Allah Subhanahuwataala beri penghormatan kepada orang bertarawih pada malam terakhir ini yang teristimewa sekali, lalu berfirman: “Hai hambaKu: Makanlah segala jenis buah-buahan yang engkau ingini hendak makan di dalam syurga, dan mandilah engkau daripada air syurga yang bernama Salsabila, serta minumlah air daripada telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad S.A.W. yang bernama ‘Al-Kauthar”.”





haaa...tu lah kelebihan2 sembahyang tarawih nie...sooo kepada sume umat Islam marilah kte sme2 mengerjakannya...n diharap kte sume dapat melakukannya dengan istiqamah..=)




dats all
with love
miera








_______________________________________________________________________________


thanks for reading...likes and comments are highly appreciated...do come again.. :)
______________________________________________________________________________


Tuesday, 9 August 2011

istimewa ramadhan

Posted by amira aripin at 2:57 pm 0 comments



and assalamualaikum....x jwb dose tawh, klu jawab saaayyaaaannggggg.....hohoho..
entry kli nie just nk cte bout pose jeq..hee...
err...da lmbt cgt ker??..hahaha..xpe lah..pe ak keysah...da bru skunk dpt wat nk wat cne kn..hee..



firman Allah ( Al-Baqarah ayat 183 ) :
"wahai orang-orang beriman ! kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana yang diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa.."



err..da 9 arie pose daa..haha..



bagi owg-owg Islam yang beriman, sudah semestinya bulan Ramadhan adalah bulan yang dinanti-nantikan ketibaannya, memandangkan ia bulan yang mulia dan memberi begitu banyak manfaat dan keistimewaan bagi mereka yang tahu dan menghayatinya...



antara fadhilat dan kelebihan berpuasa di bulan Ramadhan :

1. pintu langit dibuka
2. pintu-pintu syurga dibuka
3. mereka yang berpuasa akan mendapat balasan syurga
4. orang yang berpuasa dimakbulkan permintaannya oleh Allah SWT
5. orang yang berpuasa mendapat 2 kegembiraan iaitu semasa berbuka dan apabila bertemu dengan Allah pada hari kiamat kelak
6. orang yang berpuasa mendapat peliharaan Allah SWT
7. orang yang berpuasa dengan sempurna dijanjikan mahligai yang indah di syurga
8. setiap kali orang yang berpuasa sujud, dikurniakan seribu tujuh ratus kebajikan, dibinakan mahligai di syurga dan tujuh puluh ribu malaikat memohon keampunan baginya dari pagi hingga petang



woww...banyakkan kelebihan owg yg berpuasa niee...soo jgn mls2 nk pose ekh..hehe...n jauhkan diri dari melakukan perkara-perkara mungkar n perkara-perkara yang membatalkan pose...






n cam yg kowg sume tawh kn...kehidupan kte kat dunie nie x bererti if kte x dpt keredhaan dan rahmat dari ALLAH S.W.T.....n lebih x bererti lagi klu segale kesalahan, keterlanjuran n dose2 yang kte lakukan uh x  dpt keampunan dari ALLAH S.W.T....






sooo sempena bulan Ramadhan yang mulia n penuh ngan keampunan nie, kte sebagai orang yang beriman hendaklah sentiase mengharapkan keredhaan n rahmat dari ALLAH S.W.T....
* tapi bkn bulan Ramadhan jeq tawh....tiap2 arie kte kne mengharapkan keredhaan n rahmatNYA...=)


n disebabkn itulah kte dituntut agar mempertingkatkan amal untuk mendapat keredhaanNYA, terutama dengan memperbanyakkan amal ibadah di samping dikerjakan dengan ekhlas dan bersungguh-sungguh...





MSN Onion Emoticonsengat dalam pape pown yang kte wat, niat uh penting...klu niat kte uh baik, insyaAllah kte akn mendapat keredhaan dari ALLAH S.W.T......



bulan nie merupakan bulan untuk kte sume umat Islam menunaikan ibadah pose kte ngan penuh kesabaran dan ekhlas kerana Allah semate-mate n mengharapkan keampunan dan keredhaanNYA....bersamanya juga kte mengharapkan agar digandakan pahala, dibukakan pintu syurga, ditutup pintu neraka dan hidup kte dijauhi dari godaan syaitan n perbuatan khianat owg len...






sabda Rasulullah SAW:

maksudnya : " Daripada Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW telah bersabda : apabila telah tiba bulan Ramadhan, maka terbukalah semua pintu rahmat dan ditutup semua pintu neraka serta tangan-tangan syaitan dirantai. "


soo rebutlah peluang yang ditawarkan oleh Allah bagi owg yang berpuasa dengan penuh keimanan dan keikhlasan kepada Allah...klu x rugi tawh..hee..^^



أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
(puasa yang diwajibkan itu ialah) dalam beberapa hari yang tertentu. Maka barang siapa di antara kamu ada yang sakit atau dalam musafir (bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah, iaitu memberi makan orang miskin. Barang siapa yang dengan sukarela memberikan (bayaran fidyah) lebih dari yang ditentukan itu, maka ia adalah suatu kebaikan baginya, dan (walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu (daripada memberi fidyah), kalau kamu mengetahui.
[Surah Al-Baqarah : Ayat 184]

oleh itu, marilah kte sme-sme mengerjakan ibadah puasa dengan seikhlas-ikhlasnya...janganlah  berpuasa kerana mengikut owg lain atau kerana malu nk mkn coz owg len sume pose soo kte pown pose...hayatilah kelebihan dan keistimewaan berpuasa agar kte sempurna di dunie n akhirat kelak...n rebutlah peluang keemasan ini untuk memperbanyakkan amal ibadah kte kerana sesungguhnya pahala kte akn dilipat gandakan...






akhir kate selamat menyambut bulan Ramadhan Al-Mubarak dan selamat beramal...^^



p/s : spe2 yang tinggal pose uh jgn lpe gnti tawh nnty...hehe..=)



dats all
with love
miera









_______________________________________________________________________________


thanks for reading...likes and comments are highly appreciated...do come again.. :)
______________________________________________________________________________



Friday, 5 August 2011

Aku, Kau, Berbeza.....Aku, Kau...Istimewa

Posted by amira aripin at 1:19 pm 2 comments



ekh slh..assalamualaikum.......haa..kli nie i nk story bout boys n gurls..huh..gediks nyer....hahaha...


first of all, ak nk gtawh yg entry nie ak cilok kat ne ntah n ak rse some of the fact cm x btol..sooo ak akn try btulkn based on pe yg ak tawh laa...moge entry kli nie dpt mmberi peringatan kepada kte sume..ok?..enjoy!..^^



LELAKI

Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya...ekh cop..sthu ak lah kn setiap wanita xkre lah da kwen ke blom ke after diowg baligh jeq diowg akn tggung dose sndri...


lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin ( yang ada ank pompuan ramai kne engt nie...pastikan ank solat, tutup aurat, etc ) dan dosa anak lelaki yang belum baligh...haa..yg nie plak..x slah ak dose yg ditanggung oleh si ayah/suami ialah dose x didik ank/isteri sekiranyer diowg wat dose..taaapppiiii....klu da didik n diowg stil wat dose uh gak soo terlepas lah tggungjwb uh dr bahu si ayah/suami...islam xde konsep tanggung dose owg len yeee!..engat uh!..=)





BERATKAN?

hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggungjawab ke ats ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua, manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya...ermmm...sthu ak tanggungjwb ank lelaki kat parents sme jeq..xkre r ank 1st ke 2nd ke last ker...sume kne jge parents diowg walaupown da kwen...n bg ank perempuan lak, tggungjwb diowg t'lepas after kwen taappiiii x b'mksud terus xde tggungjwb k...cube bygkn klu family uh xde ank lelaki??..xkn r ank perempuan xley jge parents diowg kn?..soo dlm kes pompuan yg da kwen niee, ketaatan kepada husbnd dye lebih dr parents diowg..but still kne b'tggungjwb kpd parents diowg sekirenyer diowg perlukn p'tolongan...plus jge mentua uh pown t'masuk dlm tggungjwb seorg suami tawh...engt yeee para suami/bakal suami di luar sne..ngeee..^^




BERATKAN?

suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak...walaupown begitu, isteri bley membantu...haram bg suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin...haa..yg nie btol..hahaha..tp bese nyer dlm rumahtgge kne lah ade tolak ansur kn..brulah bhgie...hee..=)


banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung...kalau nak dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung dengan semut...itu sebabnya mengikut kajian nyawa owg perempuan lebih panjang daripada lelaki...lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnya dosa-dosa yang ditanggung...yg nie ak bangkang 100%...de ke spe dose bnyk mati cpt??..gler x logik kowt..soo klu cam uh owg kafir uh lg pendek umo lah dr owg islam??..isyh3...kan ajal n maut uh di tangan ALLAH..soo xkre la bnyk ke cket ke dose dye klu da smpy ajal cnfrm meninggal jugak...huhu..


tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerahkan  oleh ALLAH SWT...ini orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jdk perempuan...errr..setiap makhluk ALLAH di muka bumi ini diciptakan ngan kelebihan n kekurangan msg2 yee...^^





WANITA :

auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki...perlu meminta izin daripada suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya...saksinya kurang berbanding lelaki...menerima pusaka kurang dari lelaki...


perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak...


wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya....talak terletak di tangan suami dan bukan isteri...wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid n nifas yang tak ada pada lelaki...


pernahkah kita lihat sebaliknya??


benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang tersorok dan selamat...sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah-sepah bukan??...itulah bandingannya dengan seorang wanita...


wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya...bukankah ibu adalah seorang wanita...?


wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka dan perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan anak-anak...


wanita perlu bersusah-payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil...manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil)...





di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita:

1. ibunya 

2. isterinya

3. anak perempuannya

4. saudara perempuannya


manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 owg lelaki ini :


1. suaminya

2. ayahnya

3. anak lelakinya

4. saudara lelakinya


seorang wanita boleh memasuki pintu syurga melalui mana-mana pintu syurga yang disukainya cukup dengan 4 syarat shaja :


1. sembahyang 5 waktu

2. puasa di bulan Ramadhan

3. taat pada suaminya

4. menjaga kehormatannya



seorang lelaki perlu pergi berjihat fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata...




masyaALLAH....sayangnya ALLAH pada wanita...


seorang wanita adalah PELENGKAP dan sememangnya ISTIMEWA di sisi seorang lelaki, tetapi engatlah wahai lelaki...kamu sebenarnya adalah istimewa disisi ALLAH, maka dengan sebab itu DIA mengangkat kamu menjadi pemimpin...maka dengan keistimewaan itu, JAGALAH dan HARGAILAH wanita sebaik-baiknya...supaya kelak masing2 lelaki dan wanita dapat pulang menghadap ALLAH dalam keadaan istimewa disisiNYA...





p/s: yg kale merah2 uh sume pndpt ak based on ilmu yg de didada lah..yg purple2 uh ak copy paste jeq..hahahaha..jap merah ke maroon ntah..x keysh lah kn yg pntg slain purple uh..okayh..annyeong..^^


p/s/s : moge menjadi iktibar n pengajaran kpd kte sume...jgn slah fact plak yee..kang sume x nk tutup aurat..sbb pe?..dose ayh yg tggung..haha..slah yee fakta itu...=)



dats all
with love
miera









_______________________________________________________________________________


thanks for reading...likes and comments are highly appreciated...do come again.. :)
______________________________________________________________________________
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...