Friday, 5 August 2011

Aku, Kau, Berbeza.....Aku, Kau...Istimewa

Posted by amira aripin at 1:19 pm



ekh slh..assalamualaikum.......haa..kli nie i nk story bout boys n gurls..huh..gediks nyer....hahaha...


first of all, ak nk gtawh yg entry nie ak cilok kat ne ntah n ak rse some of the fact cm x btol..sooo ak akn try btulkn based on pe yg ak tawh laa...moge entry kli nie dpt mmberi peringatan kepada kte sume..ok?..enjoy!..^^



LELAKI

Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya...ekh cop..sthu ak lah kn setiap wanita xkre lah da kwen ke blom ke after diowg baligh jeq diowg akn tggung dose sndri...


lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin ( yang ada ank pompuan ramai kne engt nie...pastikan ank solat, tutup aurat, etc ) dan dosa anak lelaki yang belum baligh...haa..yg nie plak..x slah ak dose yg ditanggung oleh si ayah/suami ialah dose x didik ank/isteri sekiranyer diowg wat dose..taaapppiiii....klu da didik n diowg stil wat dose uh gak soo terlepas lah tggungjwb uh dr bahu si ayah/suami...islam xde konsep tanggung dose owg len yeee!..engat uh!..=)





BERATKAN?

hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggungjawab ke ats ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua, manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya...ermmm...sthu ak tanggungjwb ank lelaki kat parents sme jeq..xkre r ank 1st ke 2nd ke last ker...sume kne jge parents diowg walaupown da kwen...n bg ank perempuan lak, tggungjwb diowg t'lepas after kwen taappiiii x b'mksud terus xde tggungjwb k...cube bygkn klu family uh xde ank lelaki??..xkn r ank perempuan xley jge parents diowg kn?..soo dlm kes pompuan yg da kwen niee, ketaatan kepada husbnd dye lebih dr parents diowg..but still kne b'tggungjwb kpd parents diowg sekirenyer diowg perlukn p'tolongan...plus jge mentua uh pown t'masuk dlm tggungjwb seorg suami tawh...engt yeee para suami/bakal suami di luar sne..ngeee..^^




BERATKAN?

suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak...walaupown begitu, isteri bley membantu...haram bg suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin...haa..yg nie btol..hahaha..tp bese nyer dlm rumahtgge kne lah ade tolak ansur kn..brulah bhgie...hee..=)


banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung...kalau nak dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung dengan semut...itu sebabnya mengikut kajian nyawa owg perempuan lebih panjang daripada lelaki...lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnya dosa-dosa yang ditanggung...yg nie ak bangkang 100%...de ke spe dose bnyk mati cpt??..gler x logik kowt..soo klu cam uh owg kafir uh lg pendek umo lah dr owg islam??..isyh3...kan ajal n maut uh di tangan ALLAH..soo xkre la bnyk ke cket ke dose dye klu da smpy ajal cnfrm meninggal jugak...huhu..


tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerahkan  oleh ALLAH SWT...ini orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jdk perempuan...errr..setiap makhluk ALLAH di muka bumi ini diciptakan ngan kelebihan n kekurangan msg2 yee...^^





WANITA :

auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki...perlu meminta izin daripada suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya...saksinya kurang berbanding lelaki...menerima pusaka kurang dari lelaki...


perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak...


wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya....talak terletak di tangan suami dan bukan isteri...wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid n nifas yang tak ada pada lelaki...


pernahkah kita lihat sebaliknya??


benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang tersorok dan selamat...sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah-sepah bukan??...itulah bandingannya dengan seorang wanita...


wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya...bukankah ibu adalah seorang wanita...?


wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka dan perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan anak-anak...


wanita perlu bersusah-payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil...manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil)...





di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita:

1. ibunya 

2. isterinya

3. anak perempuannya

4. saudara perempuannya


manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 owg lelaki ini :


1. suaminya

2. ayahnya

3. anak lelakinya

4. saudara lelakinya


seorang wanita boleh memasuki pintu syurga melalui mana-mana pintu syurga yang disukainya cukup dengan 4 syarat shaja :


1. sembahyang 5 waktu

2. puasa di bulan Ramadhan

3. taat pada suaminya

4. menjaga kehormatannya



seorang lelaki perlu pergi berjihat fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata...




masyaALLAH....sayangnya ALLAH pada wanita...


seorang wanita adalah PELENGKAP dan sememangnya ISTIMEWA di sisi seorang lelaki, tetapi engatlah wahai lelaki...kamu sebenarnya adalah istimewa disisi ALLAH, maka dengan sebab itu DIA mengangkat kamu menjadi pemimpin...maka dengan keistimewaan itu, JAGALAH dan HARGAILAH wanita sebaik-baiknya...supaya kelak masing2 lelaki dan wanita dapat pulang menghadap ALLAH dalam keadaan istimewa disisiNYA...





p/s: yg kale merah2 uh sume pndpt ak based on ilmu yg de didada lah..yg purple2 uh ak copy paste jeq..hahahaha..jap merah ke maroon ntah..x keysh lah kn yg pntg slain purple uh..okayh..annyeong..^^


p/s/s : moge menjadi iktibar n pengajaran kpd kte sume...jgn slah fact plak yee..kang sume x nk tutup aurat..sbb pe?..dose ayh yg tggung..haha..slah yee fakta itu...=)



dats all
with love
miera









_______________________________________________________________________________


thanks for reading...likes and comments are highly appreciated...do come again.. :)
______________________________________________________________________________

2 comments on "Aku, Kau, Berbeza.....Aku, Kau...Istimewa"

findmehere on 7 August 2011 at 14:42 said...

assalamualaikum.
post ni menrik.
sebnrnye nnt ade blaja bab2 kawen.tu yg tbce..

miera on 8 August 2011 at 01:01 said...

wkslm...thanks..^^
actly de jmpe kat bnyk site wat entry psl nie tp rse cam xbpe nk btol..dats y t'hasil nyer entry niee..hee..=)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...